Monday, August 30, 2010

van Bali to Malawi!


“Afrika voor beginners”. “Het warme hart van Africa”… Enkele uitspraken over Malawi. Dat eerste kan wel kloppen, want de wegen zijn hier relatief good, iedereen spreekt Engels, het is veilig, klein en overzichtelijk en de mensen zijn hartstikke aardig. "Dus dat is wat ze bedoelen met dat warme hart", dacht ik toen ik bij ongeveer 10 graden in mijn feestjurk bij de Britse Ambassadeur op zijn gras stond kou te lijden tijdens een receptie die special voor mijn voorgangster en mij georganiseerd was….

Ik was een heel klein beetje voorbereid, want toen ik onverwachts moest overnachten in Zuid Africa, was het 11 graden… overdag … in de zon…. Ik had snel nog even op het vliegveld een trui en schoenen gekocht, maar die stonden dan weer niet bij mijn echte cocktail jurk ….

Ik ben tot het einde van dit jaar in Lilongwe, de hoofdstad van Malawi. De hoofdstad is klein maar uitgestrekt. Ik verdwaal constant in mijn trouwe ouwe VSO Toyota Hilux pickup truck. Het is uitgestrekt, met grote open velden en bosjes tussen de verschillende wijken en er zijn heel weining herkenningspunten, helamaal omdat de straten en wijken geen namen maar nummers hebbn…. Ik woon op 43/2/187….. Wijk 43, 2e gedeelte huis 189. Nou zou dat juist makkelijk moeten zijn, als er enige logica in de numbering zat. Tja, er zit logica in… de wijken zijn genummerd in volgorde van oorsprong … wijk 1 was de 1e wijk, wijk 2 de .. ja, je snapt ‘t. EN zo kan het dus dat naast wijk 43 niet wijk 42 or 44 liggen, maar wijk 10 en iets in de 20. Het is iedere dag weer een varrassing of ik thuis aankom, helemaal in het donker, want er is geen straatverlichting. Behalve bij het presidentiele paleis en het parlements gebouw. Dus als ik verdwaal in het donker blijf ik net zo lang rond rijden tot in letterlijk het licht zie, en vandaar kan ik dan mijn weg wel weer vinden. Hahahaha.

Mijn huis is echt mega groot, met 5 slaapkamers EN een apart gasten huis… Ik heb de eerste avond een kaart gemaakt anders zou ik ook nog eens in mijn ‘eigen’ huis verdwalen. Niet echt wat ik zelf wil, maar dit is het huis van de vorige directeur en het is voor nog 7 maanden betaald, dus verblijf ik ik nu in een soort ziekenhuis met al die kamers met beddeb en lege witte muren. En natuurlijk in echte Afrikaanse style is de tuin ENORM.

Ik schat een voetbalveld voor het huis achter het huis en aan beide kanten een handbal veld. Dus iedereen kan gerust langkomen en binnen komen… plek zat.
Om het iets warmer te maken in het ziekenhuis, heb ik ‘s avonds de open haard aan… Ja, da’s misschien niet wat je voorsteld bij AfriKa. Maar het warm langzaam op, overdag hoef ik buiten geen trui meer aan, maar wel op kantoor en in huis.

Gisteren ben ik met een collega naar Lake Malawi gegaan. Dat is een gigantisch meer. Het lijkt meer op een zee, want het is zo immense groot (zelfs groter nad mijn huis en tuin, ha ha).

Hier een paar fotootjes die ik onderweg geschoten heb. TOT SNEL!












No comments: